No heipä hei. Olen, kuten varmaan huomasitte, pitänyt taukoa bloggaamisesta jonkin aikaa... Lukio on aikaavievää puuhaa! Useimmiten olen kotona viidenmaissa minkä jälkeen pitäisi tehdä läksyjä ja käydä kuntokeskuksessa ja muuta vastaavaa. En toki koeta keksiä tekosyitä...
Mulla on nyt ensimmäinen koeviikko edessä, hieman ehkä stressaantunut olo... Oon onnistunut lukeen ehkä 15 sivua 70:stä, hehheh... Keksin kaikenlaista muuta ajanvietettä koko ajan, ja sit stressaannun. Nytkin tosi rauhaton olo, ajattelen huomista, kun pitäis lukea mut kaikkee muutaki pitäis tehdä.. Arrrgh.
Nyt menen taasen tekemään jotain muuta kuin mitä pitäisi... Että kuulemisiin.
- Jesse
lauantai 26. syyskuuta 2009
lauantai 22. elokuuta 2009
Lukiosta
Heissan.
Lukion ensimmäinen viikko takana, nyt istun koneen ääressä yöpaita, isältä omimani villapaita, collegehousut ja villasukat päälläni ja olen väsynyt. Viikko meni hyvin, pidän kyllä koulustani, mutta siellä on aika huono ilma, joten kun täytyisi keskittyä johonkin, se ahdistavan lämmin ja hapenpuutteesta kärsivä ilma on aika häiritsevää ja erittäinkin puuduttavaa.
Ihmiset koulussa vaikuttavat mukavilta, ja aika nopeasti sitä tutustuu jo tuntemattomiinkin henkilöihin. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että nyt on viikonloppu, silä en olisi kyennyt repimään itseäni sängystä ylös kuudelta enää kertaakaan. Toivottavasti ensi viikko ei ole niin vaikea herätystensä kannalta... Minunhan pitäisi mennä nukkumaan aikaisemmin, mutta se on erittäin vaikeaa, ja tuntuu jotenkin tyhmältäkin sammutaa valot ennen kello kymmentä illalla...
Minua huolettaa myös koeviikot, sekä omien lukujärjestyksiensä tekeminen - ajattele, että suunnittelen parin viikon päästä loppuvuoden lukkarini!
Kuulin myös, että ellei ole hyvin nopea valintojensa vahvistuksessa, kurssit täyttyvät ja valinnat täytyy tehdä uudelleen. Joku oli ollut vaivaiset 7 minuuttia myöhässä, ja kaikki hänen valitsemansa kurssit olivat jo täyttyneet.
Mutta odotuksenikin ovat aika korkealla, olen lukenut kurssivihkosta kurssien esittelyjä, ja siellä olisi niin paljon kiinnostavaa! Äidinkielenkursseja (eli ruotsin) olisi mooonta todella kiinnostavaa, samoin Media & Kommunikaatio - kursseja, mutta pakolliset kurssit vievät paljon tilaa:D Kaikkia kurssejahan ei tietenkään voi ottaa kerralla, joten olisi valittava vähän kerrallaan, mikä tietenkin tulee olemaan vaikeaa... Täytyy varoa, etten ahmi liikaa! :D
Lukiossa on ihanaa se, että on taas kerran enemmän vapauksia ja vastuuta omista asioistaan. Se tuntuu käsittämättömän hyvältä, enkä tiedä miksi. :) Myös se, että valitsin lukion oman pääni mukaan, enkä mennyt sinne, minne olisi ollut helpointa mennä, tuntuu ihanalta, varsinkin kun tässä lukiossa on aika mukavaa:)
Odotukseni lukiota kohtaan ovat aika korkealla, haluan tutustua moniin uusiin ihmisiin ja saada ystäviä, haluan kuunnella kiinnostavia luentoja ja tehdä kiinnostavia tehtäviä, mutta samalla minua pelottaa hiukan. Mitä jos tämä viekin kaikki voimani?
Meille kerrottiin, että tämä on lukio, jossa on ihan okei olla hyvä koulussa. Alin keskiarvo päästäkseen sinne olikin oltava 8,31. Meille kerrottiin, että siellä ehkä vaaditaankin vähän enemmän, siellähän on totuttu hyviin oppilaisiin... Mutta vain aika voi näyttää, miten tämä menee. Toivottavasti hyvin! :)
Toivottakaa onnea,
- Jesse
Lukion ensimmäinen viikko takana, nyt istun koneen ääressä yöpaita, isältä omimani villapaita, collegehousut ja villasukat päälläni ja olen väsynyt. Viikko meni hyvin, pidän kyllä koulustani, mutta siellä on aika huono ilma, joten kun täytyisi keskittyä johonkin, se ahdistavan lämmin ja hapenpuutteesta kärsivä ilma on aika häiritsevää ja erittäinkin puuduttavaa.
Ihmiset koulussa vaikuttavat mukavilta, ja aika nopeasti sitä tutustuu jo tuntemattomiinkin henkilöihin. Olen kuitenkin kiitollinen siitä, että nyt on viikonloppu, silä en olisi kyennyt repimään itseäni sängystä ylös kuudelta enää kertaakaan. Toivottavasti ensi viikko ei ole niin vaikea herätystensä kannalta... Minunhan pitäisi mennä nukkumaan aikaisemmin, mutta se on erittäin vaikeaa, ja tuntuu jotenkin tyhmältäkin sammutaa valot ennen kello kymmentä illalla...
Minua huolettaa myös koeviikot, sekä omien lukujärjestyksiensä tekeminen - ajattele, että suunnittelen parin viikon päästä loppuvuoden lukkarini!
Kuulin myös, että ellei ole hyvin nopea valintojensa vahvistuksessa, kurssit täyttyvät ja valinnat täytyy tehdä uudelleen. Joku oli ollut vaivaiset 7 minuuttia myöhässä, ja kaikki hänen valitsemansa kurssit olivat jo täyttyneet.
Mutta odotuksenikin ovat aika korkealla, olen lukenut kurssivihkosta kurssien esittelyjä, ja siellä olisi niin paljon kiinnostavaa! Äidinkielenkursseja (eli ruotsin) olisi mooonta todella kiinnostavaa, samoin Media & Kommunikaatio - kursseja, mutta pakolliset kurssit vievät paljon tilaa:D Kaikkia kurssejahan ei tietenkään voi ottaa kerralla, joten olisi valittava vähän kerrallaan, mikä tietenkin tulee olemaan vaikeaa... Täytyy varoa, etten ahmi liikaa! :D
Lukiossa on ihanaa se, että on taas kerran enemmän vapauksia ja vastuuta omista asioistaan. Se tuntuu käsittämättömän hyvältä, enkä tiedä miksi. :) Myös se, että valitsin lukion oman pääni mukaan, enkä mennyt sinne, minne olisi ollut helpointa mennä, tuntuu ihanalta, varsinkin kun tässä lukiossa on aika mukavaa:)
Odotukseni lukiota kohtaan ovat aika korkealla, haluan tutustua moniin uusiin ihmisiin ja saada ystäviä, haluan kuunnella kiinnostavia luentoja ja tehdä kiinnostavia tehtäviä, mutta samalla minua pelottaa hiukan. Mitä jos tämä viekin kaikki voimani?
Meille kerrottiin, että tämä on lukio, jossa on ihan okei olla hyvä koulussa. Alin keskiarvo päästäkseen sinne olikin oltava 8,31. Meille kerrottiin, että siellä ehkä vaaditaankin vähän enemmän, siellähän on totuttu hyviin oppilaisiin... Mutta vain aika voi näyttää, miten tämä menee. Toivottavasti hyvin! :)
Toivottakaa onnea,
- Jesse
sunnuntai 16. elokuuta 2009
Joutsenlampi
1.7.08
Jos joutsenlammen unohdan
Syksyn lehdet jätän taa
Onko sydämeni puhdas jo
Kun ensilumi sataa?
Huuhtooko ensilumi pois
Kaiken vääryyden?
Muistoistani poistaako
Liatun rakkauden?
Jos joutsenlammen unohdan
Syksyn lehdet jätän taa
Onko sydämeni puhdas jo
Kun ensilumi sataa?
Huuhtooko ensilumi pois
Kaiken vääryyden?
Muistoistani poistaako
Liatun rakkauden?
torstai 13. elokuuta 2009
Tyhjältä pöydältä?
Nyt voisin sanoa, että aloitan syksyllä elämäni tyhjältä pöydältä, sillä edessä on uusi koulu, ja tänään eräs luku elämästäni päättyi. Keväällä päätin erään toisen "luvun", joten nyt olen vain. Katson mitä lukio ja syksy tuo tullessaan menetetyn tilalle.
Minut nimittäin erotettiin bändistä tänään, ja heitä tulee kyllä ikävä. Bändin jäsenet ovat ihania, ja he saivat minut nauramaan. Minulla oli aivan älyttömän hauskaa heidän kanssaan, mutta kaiki päättyy aikanaan, ja elämässä on mentävä eteenpäin. En siis jää murehtimaan ja vellomaan itsesäälissä, sillä en kertakaikkiaan jaksaisi sellaista. Menen bändin keikoille ja olen mukana siinä touhussa sitten niin.
Jatkan kuitenkin laulutuntejani, sillä rakastan laulamista, vaikka en ollutkaan bändin tasoon nähden kovin hyvä, johtuen enimmäkseen kai siitä, että keikat menivät huonosti eikä ääneni ole se vahvin mahdollinen... :p Enkä yritä keksiä tekosyitä erottamiselleni, näin se vaan on.
Keväällä päätin kuvataidekouluopintoni, ironisesti kyllä, jotta minulla jäisi enemmän aikaa bändille. Nyt minulla on siis periaatteessa vapaa-aikaa jonkin verran. En tosin tiedä kuinka pitkiä päiviä luiossa tehdään, ja jäljellä on vielä kuntokeskusjäsenyyteni. Alan siis kuntoilufriikiksi? :D Sehän kyllä sopisi siihennähden, että olen epäterveellisyyslakossa ja tahtoisin laihtua... olen siis aika teini, vai? ;D
Noh, katsotaan sitten että kuinka tässä käy:) Se on asenteesta kiinni! :D
- Jesse
Minut nimittäin erotettiin bändistä tänään, ja heitä tulee kyllä ikävä. Bändin jäsenet ovat ihania, ja he saivat minut nauramaan. Minulla oli aivan älyttömän hauskaa heidän kanssaan, mutta kaiki päättyy aikanaan, ja elämässä on mentävä eteenpäin. En siis jää murehtimaan ja vellomaan itsesäälissä, sillä en kertakaikkiaan jaksaisi sellaista. Menen bändin keikoille ja olen mukana siinä touhussa sitten niin.
Jatkan kuitenkin laulutuntejani, sillä rakastan laulamista, vaikka en ollutkaan bändin tasoon nähden kovin hyvä, johtuen enimmäkseen kai siitä, että keikat menivät huonosti eikä ääneni ole se vahvin mahdollinen... :p Enkä yritä keksiä tekosyitä erottamiselleni, näin se vaan on.
Keväällä päätin kuvataidekouluopintoni, ironisesti kyllä, jotta minulla jäisi enemmän aikaa bändille. Nyt minulla on siis periaatteessa vapaa-aikaa jonkin verran. En tosin tiedä kuinka pitkiä päiviä luiossa tehdään, ja jäljellä on vielä kuntokeskusjäsenyyteni. Alan siis kuntoilufriikiksi? :D Sehän kyllä sopisi siihennähden, että olen epäterveellisyyslakossa ja tahtoisin laihtua... olen siis aika teini, vai? ;D
Noh, katsotaan sitten että kuinka tässä käy:) Se on asenteesta kiinni! :D
- Jesse
tiistai 11. elokuuta 2009
Järjestelyä
Eikö olekin käsittämätöntä, kuinka paljon turhia papereita ja kaikkea muuta turhaa mahtuu yhteen huoneeseen, ilman että sitä itse huomaa ennenkuin järjestelee paikkoja? Minä nimittäin hieman järjestelin kirjahyllyni alinta hyllyä, jossa pidän lehtiäni. Olen Demi:n uskollinen tilaaja ^-^, ja tämä alkoi jo jossain vaiheessa vuonna 2006, uskoakseni.
Demi on siis nuorille naisille/tytöille suunnattu aikakausilehti, joka on täynnä ihania ja hyviä tyttöjenjuttuja kannesta kanteen. Suunnilleen yhtä kauan olen tilannut myös Suosikkia, joka on enimmäkseen kai musiikkiin keskittyvä lehti tytöille ja pojille. Olen tosin ajatellut lopettaa sen tilaamisen, päätoimittajan vaihduttua jutut ovat huonontuneet roimasti, ja tällä tarkoitan siis, että jutut eivät jaksa minua kiinnostaa enää yhtä paljon.
Yhtä kaikki, minulla on erittäin paljon lehtiä, ja niiden lomasta löytyi esimerkiksi kouluvihkoja vuodelta -07, epämääräisiä hissanpapereita aika lailla sekä julisteita, joita en ihan heti kyllä laittaisi seinälleni... Roskakorini täyttyi aika nopeasti. Löytyihän kaiken lomasta myös pino papereita, joille olen joskus, muutamia vuosia sitten, rustaillut kaikenlaista...
Nauroin lukiessani erittäin angstisia englanninkielisiä "runojani", joissa ei ollut mitään perää. En muista miltä minusta tuntui tuohon aikaan, mutta tiedän, ettei elämä ollut ihan niin kamalaa, että voisin kirjoittaa senlaisia, erittäin huonoja runoja. Sillä runojahan ne ainakin yrittivät olla...
Mutta kuka tietää, ehkäpä istun parin vuoden kuluttua nauramassa runoilleni, joita nyt kirjoittelen. Se jää nähtäväksi.
Huoneeni jäi tosin vielä aika sotkuiseksi, mutta se on huomisen ongelma se. ^-^
Olkaahan kiltisti;)
- Jesse
Demi on siis nuorille naisille/tytöille suunnattu aikakausilehti, joka on täynnä ihania ja hyviä tyttöjenjuttuja kannesta kanteen. Suunnilleen yhtä kauan olen tilannut myös Suosikkia, joka on enimmäkseen kai musiikkiin keskittyvä lehti tytöille ja pojille. Olen tosin ajatellut lopettaa sen tilaamisen, päätoimittajan vaihduttua jutut ovat huonontuneet roimasti, ja tällä tarkoitan siis, että jutut eivät jaksa minua kiinnostaa enää yhtä paljon.
Yhtä kaikki, minulla on erittäin paljon lehtiä, ja niiden lomasta löytyi esimerkiksi kouluvihkoja vuodelta -07, epämääräisiä hissanpapereita aika lailla sekä julisteita, joita en ihan heti kyllä laittaisi seinälleni... Roskakorini täyttyi aika nopeasti. Löytyihän kaiken lomasta myös pino papereita, joille olen joskus, muutamia vuosia sitten, rustaillut kaikenlaista...
Nauroin lukiessani erittäin angstisia englanninkielisiä "runojani", joissa ei ollut mitään perää. En muista miltä minusta tuntui tuohon aikaan, mutta tiedän, ettei elämä ollut ihan niin kamalaa, että voisin kirjoittaa senlaisia, erittäin huonoja runoja. Sillä runojahan ne ainakin yrittivät olla...
Mutta kuka tietää, ehkäpä istun parin vuoden kuluttua nauramassa runoilleni, joita nyt kirjoittelen. Se jää nähtäväksi.
Huoneeni jäi tosin vielä aika sotkuiseksi, mutta se on huomisen ongelma se. ^-^
Olkaahan kiltisti;)
- Jesse
maanantai 10. elokuuta 2009
Olen aika huono nimeämään runojani, joten useat ovat nimettömiä. Tämä on ensimmäinen runoni, jonka kirjoitin ilman riimiä. Kertokaa rehellinen mielipiteenne, jotta tiedän mitä parantaa:)
10.5.08
Taivas on liekeissä
Kun tuhat auringon valoa polttaa pois värejä
Jäljelle jää yön hämärä, odotus
Tähdet laskeutuvat
Sytyttävät toivon,
Aurinko palaa taas
Aamun ensimmäinen säde heijastuu kastepisaraan
10.5.08
Taivas on liekeissä
Kun tuhat auringon valoa polttaa pois värejä
Jäljelle jää yön hämärä, odotus
Tähdet laskeutuvat
Sytyttävät toivon,
Aurinko palaa taas
Aamun ensimmäinen säde heijastuu kastepisaraan
Joutsenlaulu
19.3.08
Jos en ole joutsen, voinko joutseneksi tulla?
Jos sydäntäin en omista, onko sydämeni sulla?
Kauan olen etsinyt, mutt' vielä löytänyt en
Jos sydämein siis löydät, lupaatko tuoda sen?
Se on reunoiltaan hieman rikki, kun sen joskus heitin pois
Sä varmaan ehjäksi sen saisit, vai untako se ois?
Jos siis sydäntäni joskus näät -
Pelottaisko sua heikot jäät?
Kommenttia, kiitos:)
- Jesse
Jos en ole joutsen, voinko joutseneksi tulla?
Jos sydäntäin en omista, onko sydämeni sulla?
Kauan olen etsinyt, mutt' vielä löytänyt en
Jos sydämein siis löydät, lupaatko tuoda sen?
Se on reunoiltaan hieman rikki, kun sen joskus heitin pois
Sä varmaan ehjäksi sen saisit, vai untako se ois?
Jos siis sydäntäni joskus näät -
Pelottaisko sua heikot jäät?
Kommenttia, kiitos:)
- Jesse
lauantai 8. elokuuta 2009
Juna
Tämä on siis mielikuvani junamatkoista. Junat ovat jotenkin nostalgisia, tarkoitettuja pitkien matkojen kulkemiseen. Autoissahan ei ole oiken minkäänlaista tunnetta, ellei sitten ole isolla ystäväporukalla tungettuna liian pieneen autoon:D Noh, kuitenkin:
Junassa 27.8.07
Ikkunoissa maisemat vaihtuu,
Murheeni kuin ilmaan haihtuu
Savun mukana pois
Ja kaikki toisin olla vois'
Niin savuna ilmaan kaikki haihtuu
Kun ikkunoissa maisemat vaihtuu
Mailman menoa mikään ei estä
Mutta kaikkea ei sydänkään kestä
Lähden savun mukana pois
Ja kaikki toisin olla vois'
Kommentoikaa ihmeessä, ja muitakin runojani:D Rakentavaa kritiikkiä, tai muuta:D
Kiitos!
- Jesse
Junassa 27.8.07
Ikkunoissa maisemat vaihtuu,
Murheeni kuin ilmaan haihtuu
Savun mukana pois
Ja kaikki toisin olla vois'
Niin savuna ilmaan kaikki haihtuu
Kun ikkunoissa maisemat vaihtuu
Mailman menoa mikään ei estä
Mutta kaikkea ei sydänkään kestä
Lähden savun mukana pois
Ja kaikki toisin olla vois'
Kommentoikaa ihmeessä, ja muitakin runojani:D Rakentavaa kritiikkiä, tai muuta:D
Kiitos!
- Jesse
Runoudesta
Hmm... ajatuksenani taisi olla, että kertoisin teille ensimmäisistä kokemuksistani runouden parissa. En tosin vieläkään tiedä aiheesta paljon mitään, nautin vain sen kirjoittamisesta.
Noh, joka tapauksessa, mielikuvani on mummun kirjahyllystä löytämäni runokirjat/-kokoelmat. En muista miksi niitä luin, kiinnostuksesta kai, enkä todellakaan kykene hahmottamaan milloin tämä olisi tapahtunut, mutta mieleeni on jäänyt se eräs upea runo, jonka jälkeenpäin olen metsästänyt vaikka mistä ja lukenut uudestaan. Kyseinen runo oli eräässä runokokoelmassa, jossa tunnetut (muistaakseni) ihmiset saivat valita yhden runon siihen kirjaan, ja perustella miksi. Kaikki runot oli käännetty alkuperäiskieliltään suomeksi, mutta tämä kyseinen runo oli käännetyn version alla myös alkuperäisenä, valitsijansa pyynnöstä. Ymmärrän hyvin miksi, sillä kuka voisi kääntää tämän kielellisen taidonnäytteen suomeksi hyvällä menestyksellä? Runojen kääntäminen on muutenkin mutkikas homma, sillä eikö ne olekin kirjoitettu alkuperäiskielellään aina parhaiten? Alkuperäisversiothan ovat ne alkuperäiset versiot, juuri sellaiset kuin kirjoittaja on halunnut niiden olevan, ne ilmentävät juuri hänelle sopivalla tavalla hänen haluamansa tunteita tai muuta. Mutta toisaalta, jos kukaan ei kääntäisi runoja, me olisimme varmasti jääneet paitsi monesta lahjakkuudesta. Kehotan kuitenkin lukemaan runoutta alkuperäisversioina aina kun mahdollista.Tässäpä teille kuitenkin se runo, joka teki minuun niin syvän vaikutuksen:
Edgar Allan Poe - Alone
From childhood's hour I have not been
As others were; I have not seen
As others saw; I could not bring
My passions from a common spring
From the same source I have not taken
My sorrow; I could not awaken
My heart to joy at the same tone
And all I loved, I loved alone
Then, in my childhood, in the dawn
Of a most stormy life was drawn
From every depth of good and ill
The mystery, which binds me still;
From the torrent, or the fountain
From the red cliff of the mountain
From the sun that round me roll'd
In it's autumn tint of gold
From the lightning in the sky
As it pass'd me flying by
From the thunder and the storm
And the cloud that took the form
(When the rest of heaven was blue)
Of a demon in my view
En välttämättä ole käsittänyt kaikkea tämän runon sisällöstä, mutta ensisijaisesti minuun teki vaikutuksen se, kuinka Poe taivuttaa englanninkielen kertomaan juuri sen, minkä hän haluaa välittää, kauneimmalla mahdollisella tavalla. Voisin sanoa, että tässä on luultavasti suurin syy siihen, miksi omat runoni ovat useimmiten riimillisiä. Älkää toki verratko niitä tähän, sitä ne eivät kestä, ja ne murenisivat. ;)
Muista runoilijoista tiedän Eino Leinon, suomalaisen suuruuden, joka myös osasi omaa kieltänsä, suomea tietenkin, taivuttaa kauniisti omiin tarkoituksiinsa. Siitä syntyi tietenkin kauniita runoja. Inspiroiduin ostamaan erään runokokoelman, Elämän Koreus, Hämeenlinnan markkinoilta, luettuani kuolinilmoituksista erään Leinon kirjoittaman runon. Kokoelman on koonnut joku muu, mutta vain Leinon runoja siinä on.
Miksikö luin kuolinilmoituksia? ... Niissä on kauniita runoja. Sen, jonka luin, haluaisin myös luettavan omissa hautajaisissani. Tosin ne eivät, toivon mukaan, ole milloinkaan lähitulevaisuudessa, sanotaanko väh. 50 vuoden säteellä.
Oho, löysin itseni koputtamasta puuta, ja se helpotti. Enpäs uskonut olevani taikauskoinen, mutta aina varmuuden vuoksi... :D
Muita tietämiäni runoilijoita ovat esim. Eeva Kilpi. Pidän niistä runoista, jotka olen häneltä lukenut. Se ei tosin ole kovin montaa runoa se, mutta aika ihania olivat yhtä kaikki. :)
Hieman modernimpaa kuin Leino ja Poe, kuitenkin:D
Noh, ehkä lopetan tämän liian pitkän kirjoituksen tähän.
Nauttikaahan kaikesta,
-Jesse
Noh, joka tapauksessa, mielikuvani on mummun kirjahyllystä löytämäni runokirjat/-kokoelmat. En muista miksi niitä luin, kiinnostuksesta kai, enkä todellakaan kykene hahmottamaan milloin tämä olisi tapahtunut, mutta mieleeni on jäänyt se eräs upea runo, jonka jälkeenpäin olen metsästänyt vaikka mistä ja lukenut uudestaan. Kyseinen runo oli eräässä runokokoelmassa, jossa tunnetut (muistaakseni) ihmiset saivat valita yhden runon siihen kirjaan, ja perustella miksi. Kaikki runot oli käännetty alkuperäiskieliltään suomeksi, mutta tämä kyseinen runo oli käännetyn version alla myös alkuperäisenä, valitsijansa pyynnöstä. Ymmärrän hyvin miksi, sillä kuka voisi kääntää tämän kielellisen taidonnäytteen suomeksi hyvällä menestyksellä? Runojen kääntäminen on muutenkin mutkikas homma, sillä eikö ne olekin kirjoitettu alkuperäiskielellään aina parhaiten? Alkuperäisversiothan ovat ne alkuperäiset versiot, juuri sellaiset kuin kirjoittaja on halunnut niiden olevan, ne ilmentävät juuri hänelle sopivalla tavalla hänen haluamansa tunteita tai muuta. Mutta toisaalta, jos kukaan ei kääntäisi runoja, me olisimme varmasti jääneet paitsi monesta lahjakkuudesta. Kehotan kuitenkin lukemaan runoutta alkuperäisversioina aina kun mahdollista.Tässäpä teille kuitenkin se runo, joka teki minuun niin syvän vaikutuksen:
Edgar Allan Poe - Alone
From childhood's hour I have not been
As others were; I have not seen
As others saw; I could not bring
My passions from a common spring
From the same source I have not taken
My sorrow; I could not awaken
My heart to joy at the same tone
And all I loved, I loved alone
Then, in my childhood, in the dawn
Of a most stormy life was drawn
From every depth of good and ill
The mystery, which binds me still;
From the torrent, or the fountain
From the red cliff of the mountain
From the sun that round me roll'd
In it's autumn tint of gold
From the lightning in the sky
As it pass'd me flying by
From the thunder and the storm
And the cloud that took the form
(When the rest of heaven was blue)
Of a demon in my view
En välttämättä ole käsittänyt kaikkea tämän runon sisällöstä, mutta ensisijaisesti minuun teki vaikutuksen se, kuinka Poe taivuttaa englanninkielen kertomaan juuri sen, minkä hän haluaa välittää, kauneimmalla mahdollisella tavalla. Voisin sanoa, että tässä on luultavasti suurin syy siihen, miksi omat runoni ovat useimmiten riimillisiä. Älkää toki verratko niitä tähän, sitä ne eivät kestä, ja ne murenisivat. ;)
Muista runoilijoista tiedän Eino Leinon, suomalaisen suuruuden, joka myös osasi omaa kieltänsä, suomea tietenkin, taivuttaa kauniisti omiin tarkoituksiinsa. Siitä syntyi tietenkin kauniita runoja. Inspiroiduin ostamaan erään runokokoelman, Elämän Koreus, Hämeenlinnan markkinoilta, luettuani kuolinilmoituksista erään Leinon kirjoittaman runon. Kokoelman on koonnut joku muu, mutta vain Leinon runoja siinä on.
Miksikö luin kuolinilmoituksia? ... Niissä on kauniita runoja. Sen, jonka luin, haluaisin myös luettavan omissa hautajaisissani. Tosin ne eivät, toivon mukaan, ole milloinkaan lähitulevaisuudessa, sanotaanko väh. 50 vuoden säteellä.
Oho, löysin itseni koputtamasta puuta, ja se helpotti. Enpäs uskonut olevani taikauskoinen, mutta aina varmuuden vuoksi... :D
Muita tietämiäni runoilijoita ovat esim. Eeva Kilpi. Pidän niistä runoista, jotka olen häneltä lukenut. Se ei tosin ole kovin montaa runoa se, mutta aika ihania olivat yhtä kaikki. :)
Hieman modernimpaa kuin Leino ja Poe, kuitenkin:D
Noh, ehkä lopetan tämän liian pitkän kirjoituksen tähän.
Nauttikaahan kaikesta,
-Jesse
perjantai 7. elokuuta 2009
Rusinapulla
Tuo otsikko on jo parin päivän ajan vainonnut minua, ja äsken minut valtasi jokin äkillinen mielihalu saada kirjoitettua se tänne. Outoa, mutta onko mikään sittenkään sattumaa? ;D Miettikääpä sitä, se on miettimisen arvoinen asia. :D
7.8.09
Kullanruskeata,
vaaleata,
pehmeätä,
makeata,
yllätyksellistä,
turvallista,
lohdullista.
Maku ja tuoksu
tuon vanhan ystävän
lohduttavat
Mailmassa jossa kaikki muuttuu
minä, sinä,
kaikki, minkä tunnet
on lohdullista tietää,
että jotkin asiat
voivat pysyä muuttumattomina.
7.8.09
Kullanruskeata,
vaaleata,
pehmeätä,
makeata,
yllätyksellistä,
turvallista,
lohdullista.
Maku ja tuoksu
tuon vanhan ystävän
lohduttavat
Mailmassa jossa kaikki muuttuu
minä, sinä,
kaikki, minkä tunnet
on lohdullista tietää,
että jotkin asiat
voivat pysyä muuttumattomina.
Vuodenaikojen vaihteessa
Inspiroiduin lukiessani erään tuttavani blogia;D
Kaipaakohan tämä jatko-osaa? Mielipiteitä, ihmiset! :D
6.8.09
Jos kirjoitan
tämän kuolevan illan hämyssä;
Tämä on muutoksen kuu
Kaksi vanhaa kohtaavat,
toistavat vanhaa kaavaa
Mutta nämä vanhat
ovat uusia joka kerta
tullessaan taas
Niin vuodenaika vaihtuu toiseen,
vanhaa kaavaa noudattaen
Uudistuen
Kaipaakohan tämä jatko-osaa? Mielipiteitä, ihmiset! :D
6.8.09
Jos kirjoitan
tämän kuolevan illan hämyssä;
Tämä on muutoksen kuu
Kaksi vanhaa kohtaavat,
toistavat vanhaa kaavaa
Mutta nämä vanhat
ovat uusia joka kerta
tullessaan taas
Niin vuodenaika vaihtuu toiseen,
vanhaa kaavaa noudattaen
Uudistuen
Tyypillistä minua... :D
Oikein muava päivä tänään, olin erään kaverini kanssa "koulutavaraostoksilla". :D Kuten arvata saattaa, mukaan tarttui kaikkea muuta... musta tankkitoppimekko sekä kasvojenpesuvaahto. Tällä kertaa kokeilen The Body Shopin Tea Tree Oil-sarjan vaahtoa, toivottavasti se vaikuttaisi ihooni edes hieman paremmin kuin edellinen, Body Shopin merileväsarjaa oleva puhdistusgeeli.
Takaisin mustaan "mekkooni", ostin sen Gina Tricot:sta, kun sitä ei ollut hinnalla pilattu, siksi että toivoisin voivani käyttää sitä tulevan villamekkoni alla - kunhan löydän ensin sen villamekon... Voin myös käyttää sitä vaikkapa keikka-asuna H&M:stä hankkimani lilan miesten kauluspaidan kanssa:D Mistä tuli mieleeni, että nyt harmittaa kun en ostanut H&M:stä tänään erästä ihanaa kelta-mustaruudullista paitaa... :( Tässäpä siitä kuvakin:D Pakko hankkia. :P
Päivän päätteeksi en ole rikastunut yhdelläkään vihkolla, kynällä tai millään muullakaan kouluun liittyvällä tavaralla, vaan sen sijaan päätinkin kai alitajuisesti investoida öh.. kouluvaatteisiin. ...Right. :DNoh, oli kivaa kuitenkin:D
- Jesse:D
torstai 6. elokuuta 2009
Keiju
28.11.07
Siipensä heikot kokoon taittaa,
kauneimman mekkonsa ylleen laittaa
Astuu ulos, sataa niin
Tyttö ei tottunut jäähyväisiin
Taivaalle katsoo, toivoo myös
ett' tähdenlennon nähdä sais' viimeises' yös'
Tyttö tää nyt kuolemaan astuu
Tuskin huomaa ett' sateessa kastuu
Sade ei ainoa kastelemaan,
kun kyyneleet valuvat poskiltaan
Pelokas ilme kasvoillaan on,
tyttö huomas; ei elämä oo loputon
Siipensä heikot kokoon taittaa,
kauneimman mekkonsa ylleen laittaa
Astuu ulos, sataa niin
Tyttö ei tottunut jäähyväisiin
Taivaalle katsoo, toivoo myös
ett' tähdenlennon nähdä sais' viimeises' yös'
Tyttö tää nyt kuolemaan astuu
Tuskin huomaa ett' sateessa kastuu
Sade ei ainoa kastelemaan,
kun kyyneleet valuvat poskiltaan
Pelokas ilme kasvoillaan on,
tyttö huomas; ei elämä oo loputon
Runo!
Tämä on kirjoitettu alkuvuodesta -06, luulisin, ja pidän tätä ensimmäisenä runonani. Kommentoikaa ihmeessä! :) Toivottavasti pidätte:D
Ruusunen
Levotonta unta Ruusunen nukkuu
elämä kai hyvin mutt' unelmiin hukkuu
Ei ruusuilla tanssimist' o' prinsessan tie,
paha noita prinssin kun vie
Rakkauden uuden prinsessa löytää,
vaan koristaa kohta vain kukka prinssinsä pöytää
Ruusunen
Levotonta unta Ruusunen nukkuu
elämä kai hyvin mutt' unelmiin hukkuu
Ei ruusuilla tanssimist' o' prinsessan tie,
paha noita prinssin kun vie
Rakkauden uuden prinsessa löytää,
vaan koristaa kohta vain kukka prinssinsä pöytää
Noniin.
Olen lupaillut julkaisevani jotain runouttani täällä, tiedän sen. Pidän kyllä yleensä lupaukseni, mutta saattaa kestää jonkin aikaa ennenkuin täytän ne. Olen pahoillani...
Palasin eilen mummulasta, ja sitä ennen olin landella, joten sen takia en ole voinut kirjoitella tänne mitään.
Äsh, pääni on täynnä tyhjää, ja aika masentava on myös se, että koulutkin kohta alkavat. Koulukirjoja pitäisi hankkia, koulutarvikkeita pitäisi hankkia, mutta sormeni syyhyävät vaik syksyn uusien vaatteiden perään. Ollapa rajaton budjetti...
Lista vaatteista/asusteista, jotka haluan:
- villamekkoja!
- sukkahousuja
- hattu!
- mustat korkokengät!
- kaulahuiveja
Ehkäpä pärjäisin noilla hetkisen. Oppisinpa käyttämään myös säärystimiä, kun en oikein osaa:D Ne on ihania:)
Syksyllä hurahdan, jostain kumman syystä, aina villajuttuihin. Villasukat, villapaidat, säärystimet- ne ovat ihania! Kudon itse villasukkia, tai siis olen kutonut yhdet viime syksynä, isoäitini avustuksella... Ja ajattelin tänäkin syksynä tekaista sellaset, myöskin isoäitini avustuksella. Ehkä saisin aikaiseksi jopa tehdä parit villasukat joululahjaksi? Ja kyllä, olen aina näin aikaisin liikkeellä joululahjojen miettimisen suhteen. Se tekeminen vain tuppaa jäämään myöhemmäksi... Kuten niin monen muunkin asian kanssa. Hyvin häiritsevää:D
Noh, olen tähänkin asti pärjännyt lykkäämällä asioit "huomiseen", joten ehkä pärjään tulevaisuudessakin. Sitä vaan että olen menossa lukioon, ja koeviikot hieman huolettavat:D
Mutta saatte varmasti kuulla niistä sitten, kun niiden aika koittaa. :D
Nyt lopetan tämän tähän, runoja saatte vaikka sitten "huomenna"...
Kuulemisiin!
- Jesse
Palasin eilen mummulasta, ja sitä ennen olin landella, joten sen takia en ole voinut kirjoitella tänne mitään.
Äsh, pääni on täynnä tyhjää, ja aika masentava on myös se, että koulutkin kohta alkavat. Koulukirjoja pitäisi hankkia, koulutarvikkeita pitäisi hankkia, mutta sormeni syyhyävät vaik syksyn uusien vaatteiden perään. Ollapa rajaton budjetti...
Lista vaatteista/asusteista, jotka haluan:
- villamekkoja!
- sukkahousuja
- hattu!
- mustat korkokengät!
- kaulahuiveja
Ehkäpä pärjäisin noilla hetkisen. Oppisinpa käyttämään myös säärystimiä, kun en oikein osaa:D Ne on ihania:)
Syksyllä hurahdan, jostain kumman syystä, aina villajuttuihin. Villasukat, villapaidat, säärystimet- ne ovat ihania! Kudon itse villasukkia, tai siis olen kutonut yhdet viime syksynä, isoäitini avustuksella... Ja ajattelin tänäkin syksynä tekaista sellaset, myöskin isoäitini avustuksella. Ehkä saisin aikaiseksi jopa tehdä parit villasukat joululahjaksi? Ja kyllä, olen aina näin aikaisin liikkeellä joululahjojen miettimisen suhteen. Se tekeminen vain tuppaa jäämään myöhemmäksi... Kuten niin monen muunkin asian kanssa. Hyvin häiritsevää:D
Noh, olen tähänkin asti pärjännyt lykkäämällä asioit "huomiseen", joten ehkä pärjään tulevaisuudessakin. Sitä vaan että olen menossa lukioon, ja koeviikot hieman huolettavat:D
Mutta saatte varmasti kuulla niistä sitten, kun niiden aika koittaa. :D
Nyt lopetan tämän tähän, runoja saatte vaikka sitten "huomenna"...
Kuulemisiin!
- Jesse
torstai 9. heinäkuuta 2009
Huokaus.
Huoh. Huono päivä tänään, mikään ei ole huvittanut. Enkä mitään ole oikeastaan tehnytkään:P tunnin pilates, mut se meni aika puoliteholla kun en vaan jaksanu:/ Dominoja ja yhen Puffet-jätskin olen kyl vetänyt. Blääh. Mutta eilen tulikin kuntokeskuksessa rehkittyä tämänkin edestä, eka puol tuntia juoksumatol, sit tunti salilla ja sit viel puolen tunnin venyttelyt. Tehokas olo oli sen jälkeen:)
Ja lauantaina landelle. Mitähän siitäki tulee... Ilman nettiä koko sen ajan, ja landelt suoraan mummolaan^-^ Sillo kavereiden kanssa kattoon HP6! :D Yayy:D Ja ilman nettiä kai suurimman osan siitäkin ajasta...:D Mutta selviän kai jotenki:D Hmm, mitähän vielä. Eipä kai mitään:D Runoja laittelen tänne ehkä huomen:) Joten siihen saakka, bye!
- Jesse
maanantai 6. heinäkuuta 2009
Kirsikkahattaraa:D
Heissan! :)
Noniin. Tulen siis kirjoittamaan vähän kaikkea maan ja taivaan väliltä tässä blogissani, mielialani mukaan. Rustailen runoja aina välillä ja ajattelin julkaista niitä täällä, kommetoikaa siis, hyvät ihmiset, ei sitä muuten opi:)Tän blogin osoite ja otsikko, 'Kirsikkahattaraa', on vain sana, joka jäi päähäni sen kerran keksittyäni. Kirsikat ovat upeita, mehukkaita ja hyviä, ja sana Kirsikkahattaraa on mun mielestä jotenkin vaan... mieleenpainuva:D
Kerronpas itsestäni tässä nyt vähän lisää: Saatan saada hillittömiä naurukohtauksia oikeassa mielentilassa, jolloin myös nauran mille vaan. :D Se on pirun hauskaa, kunes vatsalihaksiin ja poskiin sattuu liiasta naurusta ja hymystä:D Nauraminen on ihanaa^-^
Kesäisin olen yleensä hyvällä tuulella, ja saatan hymyillä ihan vain siksi että aurinko paistaa ja on kesäloma:) Syksymmällä ja talvella olen usein hyvinkin melankolinen, Suomen talvi masentaa ihan hirveesti. Märkää, synkeää ja kylmää, ei sovi mulle ollenkaan, kun olen tällainen vilukissa ja rakastan lämpöä.
Rakastan matkustelua, ja tahtoisin käydä kaikkialla:D Interrail ois aivan mahtavaa, samoin safari ja reppumatkailu. RAKASTAN shoppailua ja vaatteita, ja haluisin käydä jossain kaukaisten maiden basaareissa, toreilla ja kaupoissa löytämässä ihania vaatteita ja asusteita joita ei ihan kenen tahansa päällä näy. Ottaa hyvin usein päähän se, ettei oo rajattomasti rahaa...:D
Rakastan myös musiikkia, ja laulan bändissä nimeltä The Accidentist. Genremme on melodista proge/power metalia. \,,/
Oih, kun ouhuin vaatteista, mieleni valtasi vastustamaton halu lähteä shoppailemaan... Ei kyllä taida onnistua nyt.
Lopetan kuitenkin kirjoitukseni tähän, pitäkäähän hauskaa,
- Jesse
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)